Veelgestelde vragen

Algemeen

MantelCentrale biedt laagdrempelig toegang tot een (online) platform waar ondersteuning door ervaren (mantel)zorgconsulenten wordt geboden. Door in te loggen met het eigen zakelijk mailaccount komt met in contact met onze helpdeks. Er kan telefonisch (085-3016131),  per mail of direct met de zorgconsulent op locatie contact worden opgenomen. Alle zorgconsulenten zijn door ons persoonlijk geselecteerd en zijn gediplomeerde en ervaren professionals. Zij kennen het zorglandschap en helpen met de inrichting van de zorgvraag.  

We starten altijd met een kennismaking om te onderzoeken wat er speelt en of de hulpvraag past bij de dienstverlening van MantelCentrale. Is dat het geval, dan wordt de zorgvraag van de werkende mantelzorger gematcht aan een regionale (mantel)zorgconsultent. Past jouw vraag niet bij MantelCentrale, dan denken we graag met je mee over alternatieven.

We staan voor je klaar op
ma. t/m vrijdag. van 09.00 tot 18.00
za. van 9.00 tot 12.00

Bij MantelCentrale staat privacy voorop. Wij delen dus geen gegevens die terug te leiden zijn naar het individu. Werknemers kunnen zonder dat een werkgever dit te weten komt contact met ons maken en wij delen nooit en te nimmer wie er met ons in contact staat en wat de zorgvraag is voor een dierbare of familielid.

Werknemers

Heeft jouw werkgever een samenwerking met MantelCentrale?
Dan worden de consulten betaald door je werkgever.

Heeft jouw werkgever geen samenwerking: wij geloven dat de MantelCentrale toegankelijk moeten zijn voor iedereen. Daarom is de eerste telefonische kennismaking altijd gratis. Daarna kunnen wij je alsnog koppelen aan een regionale mantelzorgconsulent die jou verder helpt met de het organiseren van de zorg voor jouw naaste.

Nee, wij delen geen persoonlijke informatie met je werkgever. De helpsdesk is voor iedereen anoniem en laagdrempelig toegankelijk.

Onze bedrijfsvoering is zodanig ingericht dat je als (toekomstig) gebruiker van onze diensten zeker bent dat de enkele persoonsgegevens die je met ons deelt in veilige handen zijn. Voor meer informatie verwijzen we je naar ons gedetailleerde privacy statement.

Wanneer je aan een van onze (mantel)zorgconsulten bent gekoppeld die jouw zorgvraag gaat inrichten, ga je pas een overeenkomst aan. De gegevens die je hierbij verstrekt worden door de zorgconsulent gebruikt om de zorgvraag van jouw familielid of naaste zo goed mogelijk te kunnen begrijpen om deze tevens op te kunnen lossen.  

Daarnaast worden deze gegevens gebruikt om contact met jou te houden en je van informatie te voorzien. Wij verwerken je gegevens alleen voor de doeleinden waarvoor deze noodzakelijk zijn. In ons privacy statement vind je een overzicht van de doeleinden en grondslagen voor gegevensverwerking. 

Wij bewaren persoonsgegevens nooit langer dan noodzakelijk en verwijderen deze zoveel mogelijk nadat onze dienstverlening is gestopt. Je kan ten alle tijden je gegevens bij ons opvragen of laten verwijderen.

Onze systemen en processen zijn beveiligd om te voorkomen dat je gegevens gebruikt worden voor andere doeleinden dan waarvoor deze verkregen zijn. Alle zorgconsulenten waar wij mee werken voor het leveren van zorgoplossingen zijn geselecteerd op basis van strikte eisen met betrekking tot hun betrouwbaarheid, integriteit en veiligheid. Wij hebben een verwerkersovereenkomst afgesloten met al onze partners.

Werkgevers

Wil je weten wat MantelCentrale voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek.  

Dit gesprek duurt een half uurtje waarin we je laten kennismaken met MantelCentrale. We laten zien hoe MantelCentrale jouw werknemers, en daarmee jouw organisatie, vooruit helpt. We laten je ons online platform, de Mantelzorgscan en rapportage tools zien. Ook kunnen we samen uitrekenen wat het jouw als werkgever scheelt in ziekteverzuim. We laten zien hoe makkelijk het is voor werknemers om (anoniem) in contact te komen met een zorgconsulent die voor jouw werknemers aan de slag door de zorgvraag uit handen te nemen. De zorgconsulent gaat in de betreffende regio de zorg dusdanig organiseren en inrichten dat de druk op de mantelzorg wordt weggenomen. De zorgconsulent heeft een groot netwerk in de Zorg & Welzijn en heeft kennis van (lokale) wet en regelgeving. Hierdoor kan er snel en adequate naar een oplossing worden gekeken.   

Het bieden van de beste kwaliteit is voor ons prioriteit. Daarom hanteren wij een strenge selectieprocedure voor al onze mantelzorgconsulten. Dit zijn gediplomeerde mantelzorgmakelaars of cliënt- ondersteuners.Beiden staan ingeschreven in het register BMZM of BCMB .
Daarnaast vragen we bij de selectieprocedure uit wat het zorgnetwerk is van de mantelzorgconsulent in zijn of haar regio. De (lokale) kennis van wet- en regelgeving in de zorg verandert continue. Wij vinden het dan ook belangrijk dat onze mensen zich continue verder verdiepen in de zorgmaterie en kennis en ervaringen met elkaar delen.

Zodra je organisatie is aangemeld, kunnen werknemers inloggen met hun eigen zakelijk mailaccount op ons online platform. Daar kunnen ze 1 op 1 contact opnemen met onze (lokale) mantelzorgconsulten. Tevens is er genoeg informatie terug te vinden over de zorg in onze digitale bibliotheek.  
Om van de samenwerking met MantelCentrale een succes te maken, wil je hier natuurlijk iedereen over informeren. We kunnen je hierbij helpen door samen een communicatieplan te ontwikkelen waardoor jouw medewerkers met hun zorgvragen de weg weten te vinden naar de MantelCentrale.

Wij vinden diversiteit en cultuur erg belangrijk. Wij kunnen onze online-platform ook Engelstalig aanbieden.

Ja, bij een samenwerking tussen werkgever en MantelCentrale hebben werknemers toegang wanneer zij dat willen. Ons online platform is elke dag 7 dagen in de week toegankelijk. Voor persoonlijk vragen met een helpdeskmedewerker zijn wij dagelijks bereikbaar onder kantoortijden en op de zaterdagochtend.

 

Het contact met een lokale mantelzorgconsulent kan op elk moment. De (mantel)zorgconsultent zal samen met de werknemer beoordelen hoeveel uren er nodig zijn om de zorgvraag van een naaste in te richten. Gemiddeld is dit 3 uur. Zijn er meer uren nodig dan kijkt de zorgconsultent hoe de werknemer of diens familielid is verzekerd.

Nee, wij delen geen persoonlijke informatie met de werkgever. Bij MantelCentrale zijn wederzijds vertrouwen en leidend in onze dienstverlening.

Mochten er extra diensten of uren gewenst zijn vanuit de werknemer zullen wij dit in overleg terugkoppelen aan de werkgever. Wij geven op de rekening ook niet aan om welke werknemers het gaat.  Zo is de vertrouwelijkheid gewaarborgd. 

Geef je werkgever op!

Wij sturen je werkgever een propositiemail met alle voordelen die MantelCentrale te bieden heeft. Neem bij vragen contact met ons op.

Wij maken de zorg toegankelijk. voor iedereen

MantelCentrale ondersteunt en ontlast werkende mantelzorgers bij het regelen van zorgtaken. Dit doen we door te luisteren en medewerkers te informeren over de mogelijkheden. Wij matchen de zorgvraag aan een vakkundige gediplomeerde mantelzorgmakelaar of client ondersteuner in de regio waar de zorg nodig is.

Een mantelzorgmakelaar helpt bij

De professionals
van mantelcentrale

Verhoog duurzame inzetbaarheid. De Mantelcentrale schakelt hulp in voor overbelaste medewerkers. Hulp met een adviesgesprek of het koppelen aan een lokale professional die het organiseren van de zorg uit handen neemt.

Gerda
Zoutman

Haarlem

Mohammed
Knaapen

Rotterdam

Gijs
Oosterveer

Breda

Eveline
Arends

Utrecht